breaking news

ΑΝΑΛΥΣΗ: ΜΙΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΑ F-35

October 28th, 2017 | by rodopinews
ΑΝΑΛΥΣΗ: ΜΙΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΑ F-35
ΕΛΛΑΔΑ & ΚΟΣΜΟΣ
0

«Στόχος μας είναι να σώσουμε τον υπάρχοντα στόλο των F-16, ώστε να μην πάνε χαμένα όσα έχει ξοδέψει ο ελληνικός λαός ώς τώρα. Σαφώς θα έχουν πάνω τους συστήματα που θα βοηθάνε να αντιμετωπιστούν κάποιες σύγχρονες απειλές, αλλά δεν πάμε να αντιμετωπίσουμε την απειλή των F-35.

»Πάμε να εκσυγχρονίσουμε τον στόλο, ώστε στο μέλλον να μπορεί να στέκεται επάξια μέσα σε ένα σύγχρονο περιβάλλον πολέμου. Θέλουμε αεροπλάνα που να μπορούν να συνεργαστούν με τα F-35 όποτε, εάν και εφόσον προχωρήσουμε και σε αυτή την αγορά. Ομως το τι θα γίνει με τα F-35 θα το δούμε στην πορεία, καθώς η αγορά θα συσχετιστεί ανάλογα με τις αναβαθμίσεις που κάθε χρόνο κάνει στο αεροσκάφος η κατασκευάστρια εταιρεία».

Τα προαναφερόμενα έλεγαν στην «Εφ.Συν.» εν ενεργεία στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας όταν αποκαλύφθηκε ότι βρισκόμαστε λίγα μόλις βήματα πριν από το κλείσιμο της συμφωνίας για την αναβάθμιση των F-16. Η αμερικανική πλευρά αποτιμά το κόστος της συμφωνίας στα 2,4 δισ. δολάρια, το ΓΕΕΘΑ το προσδιορίζει σε μόλις 1,1 δισ. δολάρια και ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος υποστηρίζει ότι «η οροφή για την αναβάθμιση των F-16 από τον προϋπολογισμό είναι 1,1 δισ. ευρώ, τα υπόλοιπα ποσά αφορούν προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά».

Οι λεπτομέρειες της συμφωνίας θα οριστικοποιηθούν, πάντως, ύστερα από αρκετές εβδομάδες. Μέχρι στιγμής το μόνο σίγουρο είναι πως από τα συνολικά 155 F-16, τα μόνα που δεν θα αναβαθμιστούν είναι τα 32 αεροσκάφη της παλιάς γενιάς («Block 30»), που ήταν και τα πρώτα που αποκτήσαμε με την αποκαλούμενη «αγορά του αιώνα» στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Σκοπός είναι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη να πωληθούν, ενώ στην «επιστολή ενδιαφέροντος» («Letter of Request» – LoR) που εστάλη τον Φεβρουάριο στις ΗΠΑ η ελληνική πλευρά ζητούσε βοήθεια για την πώληση είτε από την εταιρεία είτε από την αμερικανική κυβέρνηση.

Οταν η αμερικανική πλευρά αναφέρεται σε 2,4 δισ. δολάρια, όπως εξηγούσαν τα στελέχη, μιλά για το πιθανό συνολικό κόστος της αναβάθμισης όλων των υπόλοιπων 123 αεροσκαφών (των 37 «Block 50», των 55 «Block 52+» και των 31 «Block 52+ Advance») που διαθέτουμε. Η ελληνική πλευρά έχει αποφασίσει να αναβαθμίσει μόνο ένα τμήμα τους (70, 80 ή 100 αεροσκάφη) και ο ακριβής αριθμός θα εξαρτηθεί από την τελική τιμή που θα συμφωνηθεί με την εταιρεία αλλά και από το είδος της επιθυμητής αναβάθμισης για κάθε τύπο αεροσκάφους.

Κανείς δεν μπορεί, λοιπόν, σήμερα να απαντήσει εάν και πόσα σύγχρονα ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης τύπου AESA (Active Electronically Scanned Array) θα τοποθετηθούν στα «Block 52+» και στα «Block 52+ Advance», ή εάν θα επιλεγεί η ολοκληρωτική αναβάθμιση των μεσαίων αεροσκαφών («50» και «52+») και μια μικρότερης κλίμακας στα Advance.

Σχετικά πάντως με το συνολικό κόστος της αναβάθμισης, στελέχη του οικονομικού επιτελείου του ΓΕΕΘΑ ανέφεραν ότι θα διαμοιραστεί σε βάθος δεκαετίας. Οι δε κανόνες του ευρωπαϊκού συστήματος υπολογισμού των ταμειακών δαπανών δίνουν τη δυνατότητα στην ελληνική κυβέρνηση να κατανείμει το κόστος σε βάθος χρόνου, χωρίς να αντιμετωπίζει πρόβλημα με τα δημοσιονομικά μεγέθη.

Οι υπολογισμοί

Ενδέχεται, δηλαδή, κάθε χρόνο να εγγράφονται στον προϋπολογισμό περίπου 110 εκατ. ευρώ, χωρίς να επηρεάζεται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ την περίοδο 2018-2022. Ο ΑΝΥΕΘΑ Δημήτρης Βίτσας (Real Fm), αφού ανέφερε ότι «η αναβάθμιση θα ολοκληρωθεί σταδιακά ώς το 2025», έσπευσε να δηλώσει: «Αυτή τη στιγμή στον κάθε ετήσιο προϋπολογισμό έχουμε 500 εκατ. για εξοπλιστικά. […] Με βάση αυτό, κάνουμε τους υπολογισμούς μας, τι θα συζητήσουμε, τι θα αναβαθμίσουμε, τι πιθανά θα αγοράσουμε. Ολα αυτά τα έξοδα είναι ήδη προϋπολογισμένα».

Ανοιχτό άφηναν τα στελέχη το θέμα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων (Α.Ω.), καθώς δεν έχει διευκρινιστεί ποια θα είναι η σχετική νομοθετική φόρμουλα. Με τον ισχύοντα νόμο Βενιζέλου (Ν. 3978/2011) έχει καταργηθεί ο θεσμός των Α.Ω. και δεν δίνεται η δυνατότητα να ενταχθούν στη σύμβαση. Εντούτοις, ορισμένα στελέχη ανέφεραν ότι το ΥΠΕΘΑ μπορεί να ισχυριστεί πως η αναβάθμιση των F-16 δεν συνιστά νέα σύμβαση για να υπάγεται στις διατάξεις του ανωτέρω νόμου, αλλά ότι είναι επέκταση ήδη προϋπάρχουσας.

Ανεξάρτητα πάντως με τη νομική φόρμουλα, παραμένει άγνωστο εάν η πολιτική ηγεσία «μεταφράζει» ως Α.Ω. το έργο που θα δώσει η εταιρεία ως υποκατασκευαστή στην ΕΑΒ. Αυτό δείχνει να εννοούσε ο ΑΝΥΕΘΑ Δημήτρης Βίτσας, ο οποίος μιλώντας «στο Κόκκινο» ανέφερε ότι το 30% του 1,1 δισ. δολαρίων θα γυρίσει πίσω ως πληρωμή στην ΕΑΒ, όπου θα γίνει η αναβάθμιση.

Διττή ερμηνεία, όμως, μπορεί να δοθεί και στο έγγραφο του Οργανισμού Συνεργασίας για την Αμυντική Ασφάλεια (Defense Security Cooperation Agency) του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ, το οποίο δημοσιεύτηκε μετά την κοινή συνέντευξη. Σε αυτό αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Για την ώρα δεν υπάρχουν κάποια αντισταθμιστικά ωφελήματα. Ωστόσο, η Ελλάδα συνήθως αιτείται αντισταθμιστικών. Οποιαδήποτε συμφωνία για τα αντισταθμιστικά θα είναι αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην Ελλάδα και την ανάδοχο εταιρεία».

Από την πλευρά του ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος (ΑΝΤ1) άφησε ανοιχτό ακόμη και το ενδεχόμενο η διαφορά μεταξύ του 1,1 έως τα 2,4 δισ. δολάρια να καλυφτεί ως δωρεά. Συγκεκριμένα είπε: «Εκτός και αν αποφασίσουν [οι Αμερικανοί] ότι αυτό θα μεταφραστεί σε δωρεάν βοήθεια για την Ελλάδα και θέλουν να αναβαθμίσουν και τα 123 F-16 […]

Οι ΗΠΑ θεωρούν την Ελλάδα ως το κέντρο σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή και μπορεί να κρίνει αν αυτό θα είναι μια αμερικανική βοήθεια στην πατρίδα μας. […] Να μην ανατριχιάζετε (για τα αντισταθμιστικά) διότι αυτό το οποίο έγινε και ενοχλεί κάποιους είναι ότι πρόκειται για μια διακρατική συμφωνία.

»Διακρατική συμφωνία σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μεσάζοντες. Καταλαβαίνω ότι αυτό ενοχλεί και τους μεσάζοντες και αυτούς που είχαν μάθει να ζουν από τους μεσάζοντες. Υπάρχει μια διακρατική συμφωνία στην οποία δεν χωρούν μίζες».

Οι ανάγκες

Το φλέγον πάντως θέμα για τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας είναι το είδος της αναβάθμισης και πόσο αυτή μπορεί να μετατρέψει τα παλιά μας αεροσκάφη σε αξιόμαχες πολεμικές μηχανές. Οπως εξηγούν, η αναβάθμιση δεν πρέπει να έχει ως αποκλειστικό προσανατολισμό της την αντιμετώπιση των F-35 των Τούρκων, αλλά το εάν μπορούν να σταθούν ικανοποιητικά τόσο στις τωρινές όσο και στις μελλοντικές ανάγκες των αεροπόρων.

Επικριτές της αναβάθμισης ισχυρίζονται ότι δεν προβλέπεται να εγκατασταθεί σύστημα υπέρυθρης αναζήτησης και παρακολούθησης (Infrared Search & Track – IRST), το οποίο μπορεί να βοηθήσει τα F-16 Viper να «βλέπουν» τα F-35.

Τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας απαντούν ότι το συγκεκριμένο σύστημα δεν είναι πανάκεια και προσθέτουν πως μια καλά οργανωμένη αντιπυραυλική προστασία, σε συνδυασμό με υπερσύγχρονα ραντάρ, μπορεί να αντιμετωπίσει τα F-35. Αναφέρουν δε, πως τα F-35 δεν είναι πια και τόσο «αόρατα», αφού τα σημερινά υπερσύγχρονα ραντάρ μπορεί να μην εντοπίζουν τα ίδια τα αεροπλάνα, «λοκάρουν» όμως τις βόμβες τους.

Το πρόγραμμα αναβάθμισης, όπως υποστηρίζουν τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας, θα επιτρέψει στα F-16 Viper να λειτουργούν αρμονικά με τα F-35 και έτσι θα εξασφαλιστεί ότι η μία «πλατφόρμα» θα συμπληρώνει την άλλη.

Η ιστορία των F-16

Η ιστορία των F-16 ξεκινά στις 6 Μαρτίου του 1985, όταν ο τότε πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου εξήγγειλε την «αγορά του αιώνα». Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΚΥΣΕΑ, είχε εγκριθεί η υπογραφή προσυμφώνων για την αγορά 40 μαχητικών αεροσκαφών F-16 και 40 Mirage2000, που κατά τους αρχικούς υπολογισμούς το κόστος τους ξεπερνούσε τα 200 δισεκατομμύρια δραχμές (το ποσό ισοδυναμούσε με περίπου 2 δισ. δολάρια, όταν το εξωτερικό χρέος της Ελλάδας ανερχόταν στα 6 δισ. δολάρια).

Τον Απρίλιο του 1993 η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε την προμήθεια 40 επιπλέον F-16 Block 50, ξεκινώντας το πρόγραμμα «Peace Xenia IΙ», ενώ τον Απρίλιο του 1999 αποφασίστηκε η προμήθεια 50 νέων F-16 Block 52+, με προαίρεση για ακόμη 10 αεροσκάφη, που τελικά ενεργοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2001. Με μια απόφαση που προκάλεσε πολλές διαμαρτυρίες, το 2005 η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε την αγορά άλλων 30 F-16 Βlock52+ Advance διατηρώντας την επιλογή για άλλα 10, η οποία όμως δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.

Οι παραδόσεις των Advance ξεκίνησαν στα μέσα του 2009 και τελείωσαν στις αρχές του 2010, το κόστος της αγοράς ανήλθε σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ και έγινε με διακρατική συμφωνία που προέβλεπε αντισταθμιστικά ωφελήματα στο 100% της αξίας της προμήθειας, αλλά και συμφωνία της Lockheed Martin με την ΕΑΒ για συμπαραγωγή τμημάτων των F-16 στην Ελλάδα. Σήμερα το 30% της ατράκτου τους κατασκευάζεται σε αυτή.

Το ενδιαφέρον της ελληνικής πλευράς για ένα πρόγραμμα αναβάθμισης ξεκινά το 2008 όταν η Πολεμική Αεροπορία ζήτησε από τη Lockheed στοιχεία «κόστους και διαθεσιμότητας» (P&A Data). Από τότε η Πολεμική Αεροπορία επεξεργάστηκε τα τεχνικά και προγραμματικά στοιχεία της αναβάθμισης τόσο με την κατασκευάστρια εταιρεία όσο και με δύο άλλες αμερικανικές εταιρείες, την BAE US και την Boeing, αν και οι δύο τελευταίες δεν διέθεταν τη σχετική τεχνογνωσία και εμπειρία.

Το 2012 επελέγη σε πρώτη φάση η διαμόρφωση με βάση την πρόταση της κατασκευάστριας εταιρείας, ενώ απορρίφθηκαν οι προτάσεις των άλλων δυο εταιρειών ως μη τεχνικά και επιχειρησιακά αποδεκτές. Παρ’ όλα αυτά η τότε πολιτική ηγεσία δεν προχώρησε στην τελική απόφαση και το πρόγραμμα «πάγωσε».

Ομως από τότε μέχρι σήμερα προστέθηκαν νέα δεδομένα (από το 2013 η κατασκευάστρια εταιρεία πρόσθεσε στο πακέτο αναβάθμισης την τοποθέτηση του ραντάρ νέας τεχνολογίας τύπου AESA καθιστώντας το F-16 Block 52+ Advanced ως το πλέον προηγμένο 4ης γενιάς αεροσκάφος). Τον Μάιο του 2014, η Πολεμική Αεροπορία ξεκίνησε από την αρχή τις διαδικασίες για την ανάδειξη αναδόχου. Οι νέες προτάσεις για την αναβάθμιση αξιολογήθηκαν από ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία κατέληξε ότι ο κατασκευαστής των αεροσκαφών είναι και η μόνη εταιρεία που μπορεί να υλοποιήσει το πρόγραμμα.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ F-16 Viper

Τα Viper είναι η τελευταία έκδοση του μαχητικού 4ης γενιάς που παρέχει πολύ σύγχρονες δυνατότητες ώστε τα F-16 να μπορούν να λειτουργούν μαζί με μαχητικά 5ης γενιάς, όπως τα Stealth F-35 και F-22. Επίσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εξόντωση της αεράμυνας του εχθρού, για αποστολές αέρος-εδάφους και μάχες αέρος-αέρος. Μπορούν ακόμα να εκτελέσουν αποστολές βαθιάς διείσδυσης, ενώ χρησιμοποιούνται και για αεροναυτικές επιχειρήσεις.

Το αεροσκάφος διαθέτει δυνατότητες εναέριας αλλαγής αποστολών και ρόλων και μπορεί να εντοπίσει και να παρακολουθεί δύσκολους στον εντοπισμό στόχους σε όλες τις καιρικές συνθήκες. Διαθέτει αναβαθμισμένο σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών «Link-16» και αναγνώρισης εχθρού ή φίλου, ενώ έχει ενσωματωμένο σύστημα ακριβείας GPS με αυτοματοποιημένο σύστημα αποφυγής σύγκρουσης στο έδαφος, που ειδοποιεί τον πιλότο όταν πετάει πολύ χαμηλά με μικρή ορατότητα.

Ανάμεσα στα οπλικά συστήματα που διαθέτει το F-16V είναι πύραυλοι αέρος-αέρος υπέρυθρης καθοδήγησης και πύραυλοι μεγάλου βεληνεκούς με καθοδήγηση ραντάρ. Μπορεί επίσης να εκτοξεύσει πυραύλους με διευρυμένο «οπτικό πεδίο», βόμβες καθοδηγούμενες με λέιζερ και διανομείς βομβιδίων. Το ισχυρό όπλο όμως του Viper είναι το ραντάρ AESA, που του δίνει τη δυνατότητα στοχοποίησης παντός καιρού με υψηλής ευκρίνειας απεικόνιση. Επίσης δίνει τη δυνατότητα ταυτόχρονης απεικόνισης στόχων σε αέρα και έδαφος.

Οι Αλέξης Τσίπρας και Ντόναλντ Τραμπ δεν συζήτησαν στον Λευκό Οίκο μόνο για την αναβάθμιση των F-16, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, η αμερικανική πλευρά έδειξε να ενδιαφέρεται για πώληση F-35 στη χώρα μας. Ωστόσο, η ελληνική πλευρά έθεσε το ζήτημα του υπέρογκου κόστους τους, με την ηγεσία των ΗΠΑ να επισημαίνει πως μια τέτοια πώληση εξαρτάται και από πολιτικούς παράγοντες της ευρύτερης περιοχής.

Συνήθως οι συμφωνίες για αμυντικούς εξοπλισμούς προϋποθέτουν την προπληρωμή των αντίστοιχων ποσών. Ωστόσο η αμερικανική πλευρά φέρεται να έχει αποδεχτεί την τμηματική και σε βάθος χρόνου καταβολή του ποσού για την αναβάθμιση των F-16 από την Αθήνα. Σ’ αυτό φαίνεται πως «βάρυνε» το γεγονός πως οι σχέσεις των ΗΠΑ με την Τουρκία βρίσκονται στο ναδίρ.

Θα ενισχυθεί και ο Στρατός και το Ναυτικό

«Το αίτημα από την Ελλάδα έφυγε τον Φεβρουάριο του 2017. […] Στείλαμε μια εκδήλωση ενδιαφέροντος που είχε δύο εκδοχές. Οι Αμερικάνοι, όπως κάνουν πάντοτε, παίρνουν την πιο ακριβή, την οποία τη στέλνουν στο Κογκρέσο», ανέφερε χθες ο ΑΝΥΕΘΑ Δημήτρης Βίτσας στον ΣΚΑΪ. Συμπλήρωσε πως «πρέπει να βάλουμε στο ίδιο τραπέζι από τη μια τις ανάγκες για την ασφάλεια της χώρας και από την άλλη τις δυνατότητες που μας δίνει ο προϋπολογισμός».

Επισήμανε ότι «σημασία έχει τι θα αναβαθμιστεί σε Viper», εκτιμώντας ότι η αναβάθμιση θα αφορά «τη συντριπτική πλειονότητα των 123 αεροσκαφών». Γνωστοποίησε δε πως τη συναρμολόγηση, τις καλωδιώσεις και γενικότερα συμμετοχή στην κατασκευή στην Αμερική, θα έχουν ελληνικές εταιρείες, «πρώτα και κύρια η ΕΑΒ και μια σειρά άλλες εταιρείες». Ξεκαθάρισε, τέλος, πως «η συμφωνία θα έρθει στη Βουλή, αφού μας έρθει στις 2-3 Νοέμβρη η προσφορά από τους Αμερικανούς», «δεν ζητάμε ως ΥΠΕΘΑ παραπάνω λεφτά» και πως «δεν θα υπάρξει μόνο η αναβάθμιση των F-16, θα βοηθηθεί και το Ναυτικό και ο Στρατός Ξηράς».

#

Το βρήκες ενδιαφέρον; Μοιράσου το:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrDigg thisShare on VKShare on RedditPrint this pageEmail this to someone

Σχόλια αναγνωστών

comments

Comments are closed.