breaking news

Απτή Ποιότητα

December 19th, 2012 | by repit
Απτή Ποιότητα
ΟΧΗΜΑ & ΑΝΑΒΑΤΗΣ
0

puzzled

Εισαγωγή
Απτή ή Αντιληπτή Ποιότητα (Perceived Quality), σύμφωνα με τα λεξικά του μάρκετινγκ, είναι η γνώμη του πελάτη / καταναλωτή για ένα προϊόν ή μία εταιρεία, για την ικανότητα του προϊόντος ή της εταιρείας να ικανοποιήσει τις ανάγκες και τις επιθυμίες του. Μπορεί να μην έχει καμία απολύτως σχέση με την τελειότητα ή την αρτιότητα του προϊόντος, και κανονικά βασίζεται:
• Στην τρέχουσα κοινή γνώμη για τον κατασκευαστή του προϊόντος.
• Στην εμπειρία του καταναλωτή με άλλα προϊόντα στης ίδιας εταιρείας.
• Στην επήρεια των «αρχηγών», των ινδαλμάτων, των ανθρώπων που κινούν τα νήματα στην αγορά για τους υπόλοιπους.
• Στο κοντινό περιβάλλον του καταναλωτή (φίλοι, γνωστοί και άλλοι).

Εφαρμογή στο αυτοκίνητο
Η απτή ποιότητα ενός αυτοκινήτου γίνεται άμεσα εμφανής κατά την επίσκεψη μας σε μια αντιπροσωπεία. Είναι αυτό που συνήθως ψάχνει ο καταναλωτής, και όχι αυτό που θα έπρεπε να ψάχνει.

Αντί λοιπόν κάποιος ενημερωμένος να ασχολείται με την βασική ενεργητική ασφάλεια (κράτημα, οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, φρένα, μείωση άγχους οδηγού, ABS/ESP, 4Χ4…) και την δευτερεύουσα αλλά σημαντική παθητική ασφάλεια (κλωβός ασφαλείας, ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης, καθίσματα, ζώνες ασφαλείας / προεντατήρες, βοηθητικοί αερόσακοι…), ο μέσος πελάτης ασχολείται με πράγματα απτά, πεζά και ολίγον τι χαζά:
door
• Ο ήχος του κλεισίματος της πόρτας έχει εξελιχθεί στο απόλυτο τεστ ποιότητας για ένα αυτοκίνητο. Οι όροι ασφάλεια, αξιοπιστία, μακροζωία, επιδόσεις δεν έχουν καμία σημασία αν η πόρτα κάνει «κλακ» αντί για το επιθυμητό και βαρύγδουπο «γκουπ».

• Η επιφάνεια των πλαστικών στο ταμπλό πρέπει να είναι μαλακή και ευχάριστη στην αφή. Το αστείο είναι πως όταν αγοράσουμε το αυτοκίνητο, ακουμπάμε το εσωτερικό του κόκπιτ μόνο για να το καθαρίσουμε…

• Το κλότσημα των ελαστικών είναι μια αστεία συνήθεια που δεν προσφέρει τίποτα και μόνο ως βλακώδης μπορεί να χαρακτηριστεί. Ένα μεγάλο ποσοστό επισκεπτών στις αντιπροσωπείες τα κλωτσάει όμως!

• Ο αριθμός των αερόσακων, κάτι απτό για τον καταναλωτή, έχει αντικαταστήσει κατά 90% ό,τι σχετίζεται με την ασφάλεια. Όροι όπως κράτημα, φρένα κτλ. απλά δεν έχουν καμία σημασία. Στα μάτια του μέσου αγοραστή, ίσως να μην υπήρξαν και ποτέ.

• Οι αεροδυναμικές επιδόσεις και συμπεριφορά είναι πλέον απλές λεπτομέρειες μπροστά σε ένα εντυπωσιακό design. Η απτή ποιότητα για το μάτι του καταναλωτή και μόνο αυτή τη φορά. Με συντελεστές οπισθέλκουσας και αρνητικής άνωσης (που διαβάζαμε στα περιοδικά μέχρι και τη δεκαετία του ’90) δεν ασχολείται σχεδόν κανένας πια…

• Ο (ευπρόσδεκτος) πλούσιος εξοπλισμός, εύκολα αντιληπτός από τον μέσο πελάτη, αντικατέστησε τα τεχνικά χαρακτηριστικά (βάρος, 0-100, 100-0, ρεπρίζ, τελική κτλ.), που κάποτε χαλάγαμε εκατομμύρια εργατοώρες για να τα αποστηθίσουμε από διάφορα περιοδικά.

Τα άσχημα νέα.
Οι κατασκευαστές έχουν αρκετά καλούς μάνατζερ – όλα τα προαναφερθέντα τα γνωρίζουν πολύ καλά. Αυτός που αγοράζει πλέον αυτοκίνητο δεν είναι κανένας ενθουσιώδης σοφέρ, δεν ψάχνεται, δεν διαβάζει συστηματικά για αυτοκίνητα. Είναι κάποιος που αντιμετωπίζει το βολάν σαν αναγκαίο κακό της καθημερινότητας, σαν άλλη μία αγγαρεία.
Το αποτέλεσμα; Η ενεργητική ασφάλεια και οι επιδόσεις κόλλησαν σε πολλούς κατασκευαστές στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Οι αερόσακοι αυξάνονται και πληθύνονται, το ίδιο και τα εντυπωσιακά σπορ design σε γελοιωδώς αργά αυτοκίνητα με πάνω από 10Kg/ίππο. Η αξιοπιστία, που δεν είναι εύκολα μετρήσιμη, έχει πάρει την κατιούσα σε πολλές εταιρείες. Οι κλωβοί ασφαλείας βαραίνουν, καταστρέφοντας την ενεργητική ασφάλεια, μπας και πάρει το «κουβαδάκι» κανένα παραπάνω άστρο στα κρας τεστ…

Μιλάμε πλέον για μετάλλαξη, όχι για εξέλιξη. Ένα αυτοκίνητο πόλης ζύγιζε κάτω από 800Kg στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Τώρα κάποια ξεπερνούν τα 1100! Όσα δηλαδή ένα οικογενειακό σεντάν του ’94!

Υπάρχει λύση;
ΝΑΙ! Διάβασμα, αγάπη, μεράκι για το αυτοκίνητο. Αγορά μεταχειρισμένων, μέχρι να έρθουν στα ίσα τους ορισμένοι κατασκευαστές που εξόκειλαν… Παιδεία. Αυτοκινητιστική. Η Αντιληπτή ποιότητα είναι κακό και ύπουλο πράγμα – εφαρμόζεται παντού, πάντα με κακό σκοπό. Ξεκινώντας από την πολιτική… Πρέπει λοιπόν να προσέχουμε, να ενημερωνόμαστε, να θυμόμαστε.

Του Ραξή Επιτρόπου MEng,
Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων

Εκπαιδευτή Οδηγών Σχολής
GO

Email: repitropou@hotmail.com

Website: www.schoolgo.gr

Το βρήκες ενδιαφέρον; Μοιράσου το:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrDigg thisShare on VKShare on RedditPrint this pageEmail this to someone

Σχόλια αναγνωστών

comments

Comments are closed.