breaking news

Φυσικό αέριο σε οχήματα: Λύση ή Πρόβλημα;

October 12th, 2012 | by repit
Φυσικό αέριο σε οχήματα: Λύση ή Πρόβλημα;
ΟΧΗΜΑ & ΑΝΑΒΑΤΗΣ
0


Εισαγωγή
Το φυσικό αέριο, Compressed Natural Gas ή στο εξής CNG, αρχίζει σιγά σιγά να εμφανίζεται από διάφορους «σχετικούς» σε ορισμένα ελληνικά ΜΜΕ ως το «νέο υγραέριο» που θα σώσει τους οδηγούς από την ακρίβεια των καυσίμων, λύνοντας το οικονομικό μας πρόβλημα μια και καλή. Με άλλα λόγια ο τροχός ανακαλύπτεται για άλλη μια φορά… Φυσικό βέβαια είναι η πραγματικότητα να είναι πολύ πιο σκληρή από τις ευοίωνες προβλέψεις. Το γιατί θα το δούμε παρακάτω.

CNG
Το CNG αποτελείται κυρίως από μεθάνιο, όπως το υγραέριο (LPG) είναι μείγμα προπανίου και βουτανίου. Κάνει εξαιρετικά καθαρή καύση αλλά, σε αντίθεση με το LPG, παραμένει σε αέρια μορφή υπό πίεση (σε θερμοκρασία περιβάλλοντος), κι έτσι δεν μπορεί να αποθηκευθεί σε μεγάλες ποσότητες σε δεξαμενές. Καίγεται με αρκετά διαφορετικό (πιο αργό) τρόπο από τη βενζίνη και το υγραέριο, κάτι που το κάνει να θεωρείται πολύ ασφαλές σαν καύσιμο. Σε αυτό συντελεί και η χαμηλή του πυκνότητα που το ωθεί προς τα πάνω σε περίπτωση διαρροής.

Εφαρμογές σε οχήματα – στη θεωρία
Θεωρητικά, όλοι οι βενζινοκινητήρες μπορούν να μετατραπούν για να καίνε CNG ή LPG. Το υγραέριο έχει κάποια πιθανά προβλήματα που ανέλυσα σε προηγούμενο άρθρο. Μια διασκευή CNG δεν διαφέρει και πολύ από αυτή του υγραερίου:
• Υπάρχει ένας εγκέφαλος που ελέγχει την τροφοδοσία καυσίμου
• Υπάρχει δεξαμενή ή συστοιχία δεξαμενών καυσίμου
• Παρόντες και οι εγχυτήρες καυσίμου (μπεκ)
• Και εδώ έχουμε εξάρτημα που παρέχει το αέριο σε σταθερή πίεση στα μπεκ
• Το όχημα μπορεί να δουλεύει και με τα 2 καύσιμα (βενζίνη / CNG) μετά τη διασκευή

Δυστυχώς όμως υπάρχουν και κάποιες σοβαρές διαφορές:
1. Η δεξαμενή ή η συστοιχία δεξαμενών πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερη από την αντίστοιχη του υγραερίου για να έχουμε αντίστοιχη αυτονομία. Για να πάρετε μια ιδέα τάξης μεγέθους, υπολογίστε… 5 φορές μεγαλύτερη! Πού στο καλό θα μπει;
2. Το CNG καίγεται διαφορετικά από τη βενζίνη, και εκτός από διαφορετικό χάρτη τροφοδοσίας καυσίμου (που παρέχει ο επιπλέον εγκέφαλος) απαιτεί και διαφορετικό χάρτη ανάφλεξης. Αν δεν «παίξουμε» με την ανάφλεξη θα έχουμε πολύ μειωμένη απόδοση (κατά 30% περίπου) και πιθανότατα σοβαρές βλάβες στον κινητήρα. Οι λύσεις είναι να χρησιμοποιηθεί ένας πανάκριβος προγραμματιζόμενος «αγωνιστικός» εγκέφαλος κινητήρα ή ένας «επιταχυντής», ένα ηλεκτρονικό εξάρτημα που αλλάζει το χάρτη ανάφλεξης.

Και άλλα προβλήματα:
• Τα πρατήρια CNG στην Ελλάδα είναι μετρημένα (στην κυριολεξία!) στα δάκτυλα. Αναμένεται πάντως άνοιγμα νέων – κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
• Η διασκευή είναι κάπως ακριβότερη από αυτή του υγραερίου, με κόστος γύρω στις 2000 ευρώ.

Τα… καλά νέα!
Το κόστος κίνησης ενός αυτοκινήτου με CNG είναι περίπου το 1/3 του αντίστοιχου βενζινοκίνητου – εντυπωσιακή οικονομία από κάθε άποψη.

Πρακτικές εφαρμογές σε οχήματα
Το CNG είναι άριστο (φτηνό και καθαρό) καύσιμο για οχήματα που σχεδιάστηκαν για αυτό ή/και το μέγεθος των δεξαμενών του (ειδικά λεωφορεία με δεξαμενές στην οροφή, απορριμματοφόρα, οχήματα πόλης που δεν χρειάζονται μεγάλη αυτονομία). Γι’ αυτό υπάρχει και σε κάποιες εργοστασιακές εκδόσεις μικρών αυτοκινήτων, αλλά και αστικών λεωφορείων. Είναι εντελώς ακατάλληλο για αυτοκίνητα που κάνουν γενική χρήση που περιλαμβάνει ταξίδια, γιατί εκεί η συστοιχία δεξαμενών γεμίζει σχεδόν όλο το χώρο αποσκευών.

Επιπλέον υπάρχει και το πρόβλημα της έλλειψης πρατηρίων, το οποίο ορισμένοι ιδιοκτήτες ενδέχεται να σκεφτούν να παρακάμψουν, γεμίζοντας το αυτοκίνητο με μια αντλία που θα συνδέσουν στο μετρητή (την παροχή δηλαδή) φυσικού αερίου της οικίας τους! Αν φυσικά είναι από τους τυχερούς με φυσικό αέριο στο σπίτι… Εννοείται πως το κόστος μιας τέτοιας οικιακής εγκατάστασης δεν είναι μικρό, ενώ η νομιμότητα και η ασφάλεια της είναι – στην καλύτερη – αμφισβητήσιμες.

Εν ολίγοις, το υγραέριο είναι δύσκολο (ακόμα) να χτυπηθεί ως καύσιμο οικονομικό, καθαρό, πρακτικό και ευρείας χρήσης…

Του Ραξή Επιτρόπου MEng,
Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων

Εκπαιδευτή Οδηγών Σχολής
GO

Email: repitropou@hotmail.com

Website: www.schoolgo.gr

Το βρήκες ενδιαφέρον; Μοιράσου το:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrDigg thisShare on VKShare on RedditPrint this pageEmail this to someone

Σχόλια αναγνωστών

comments

Comments are closed.