breaking news

BMW 328 – Το πρώτο σύγχρονο αυτοκίνητο;

September 8th, 2012 | by repit
BMW 328 – Το πρώτο σύγχρονο αυτοκίνητο;
ΟΧΗΜΑ & ΑΝΑΒΑΤΗΣ
0

Εισαγωγή
Πολλοί είναι οι φανατικοί λάτρεις των γερμανικών προϊόντων, και ειδικότερα των αυτοκινήτων. Σίγουρα δεν είμαι ένας από αυτούς. Τα σύγχρονα γερμανικά προϊόντα είναι πάντα υπερτιμημένα, έχουν ακριβά ανταλλακτικά, σπάνια βρίσκονται στην κορυφή της τεχνολογίας, ενώ οι περισσότερες στατιστικές μελέτες τα καθιστούν πλέον «κάτω από μέτρια» στον τομέα της αξιοπιστίας. Ποτέ δεν σκέφτηκα να αγοράσω κάποιο γερμανικό τροχοφόρο (για πολλούς και διάφορους λόγους, που δεν είναι της στιγμής να τους γράψω), αλλά θέλω πολύ να γράψω για ένα από αυτά που θαυμάζω απεριόριστα και πάντα μου προκαλούσε το ενδιαφέρον: Την BMW 328 του 1936, το πρώτο για πολλούς σύγχρονο αυτοκίνητο.

Ιστορική αναδρομή
Κατά τον Α΄ ΠΠ, το «Εργοστάσιο Βαυαρικών Κινητήρων» Bayerische Motoren Werke, ή ΒΜW εν συντομία, κατασκεύαζε κινητήρες αεροσκαφών – πολλοί λένε πως το άσπρο / μπλε σήμα της BMW αναπαριστά μια περιστρεφόμενη έλικα αεροπλάνου. Μεταπολεμικά έγινε μια μεγάλη στροφή στην παραγωγή, με την κατασκευή αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών. Το 1936 η τεχνολογία της BMW είχε φτάσει σε τέτοιο επίπεδο ώστε να κατασκευαστεί η 328 στο Eisenach της Γερμανίας, σχεδιασμένη από τους Fritz Fiedler και Peter Szymanowski. Η παραγωγή του αυτοκινήτου σταμάτησε το 1940.

Τεχνική περιγραφή
Η 328 ήταν ένα σπορ διθέσιο αυτοκίνητο, με τον κινητήρα εμπρός και την κίνηση πίσω. Διέθετε 4τάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων, υδραυλικά φρένα σε όλους τους τροχούς, σασί σωληνωτό ορθογωνικής διατομής (πατέντα BMW) που ήταν άκαμπτο και διατηρούσε το βάρος χαμηλά (830Kg ή 780Kg σε κάποιες εκδόσεις). Αξιοπιστία, αεροδυναμική, απλότητα και χαμηλό βάρος ήταν τα ζητούμενα κατά το σχεδιασμό της. Μια εντελώς πρωτοποριακή επιλογή όταν μεσουρανούσαν βαριά αγωνιστικά με θηριώδεις κινητήρες.

Ο κινητήρας ήταν ένα διαμάντι: Βελούδινος στη λειτουργία υδρόψυκτος 6κύλινδρος σε σειρά με 3 καρμπυρατέρ, 2λιτρος με βαλβίδες επικεφαλής σε σχηματισμό V και 80 ίππους (90 σε κάποιες εκδόσεις). Ο εκκεντροφόρος του έπαιρνε κίνηση από διπλή καδένα και η κυλινδροκεφαλή ήταν αλουμινίου, ενώ το μπλοκ από χυτοσίδηρο. Η αεροπορική τεχνολογία περνούσε πλέον με ωραίο τρόπο και στα αυτοκίνητα, και ο κινητήρας ξεπερνούσε εύκολα και απροβλημάτιστα τις 4500 στροφές το λεπτό. Η αγωνιστική του έκδοση είχε 136 άλογα και έφτανε τις 6000 στροφές το λεπτό!

Οι αναρτήσεις αποτελούνταν από ψαλίδια με εγκάρσιο φύλο σούστας εμπρός και άκαμπτο άξονα με διαμήκη φύλλα σούστας πίσω, μια λύση που (δυστυχώς) έχει παραμείνει ακόμα και σήμερα στο πίσω μέρος αρκετών τροχοφόρων… Η 328 είχε αναμφισβήτητα υποδειγματική οδική συμπεριφορά για την εποχή, κυρίως λόγω του χαμηλού της βάρους.

Διαβάζοντας τις πιο πάνω γραμμές έρχονται στο νου σπορ αυτοκίνητα της δεκαετίας του 1960 και σίγουρα όχι του 1930!

Αγωνιστική πορεία
Ένα τόσο αξιόλογο αυτοκίνητο έχει συνήθως και ανάλογη αγωνιστική πορεία. Η 328 είχε πάνω από 200 συνολικά νίκες:
Κέρδισε, μεταξύ άλλων, το rally Αγγλίας το 1939, καθώς και την κλάση της στο Le Mans την ίδια χρονιά. Στον σκληρό αγώνα 1000 μιλίων (Mille Miglia) που γινόταν σε κανονικό οδικό δίκτυο έγινε πραγματικός θρύλος, κερδίζοντας την κλάση της το 1938 και τον αγώνα το 1940 με μέση ταχύτητα τα 166,7Km/h! O θρίαμβος ολοκληρώθηκε το 2004, με μια ακόμα νίκη σε αντίστοιχο αγώνα κλασσικών αυτοκινήτων.

Διαθήκη
• Μετά τον Β΄ ΠΠ τα σχέδια της BMW (και κάποιοι μηχανικοί) κλάπηκαν από τους συμμάχους και το αυτοκίνητο συνέχισε την καριέρα του ως το αγγλικό Bristol 400 (μια ιδιαίτερα επιτυχημένη εταιρεία για την εποχή).
• Η 328 ήταν το αυτοκίνητο που κατέρριψε το μύθο πως χρειαζόμαστε μεγάλο βάρος για να έχουμε καλό κράτημα στο δρόμο, κερδίζοντας πολύ ισχυρότερους (αλλά και βαρύτερους) αντιπάλους.
• Περίπου διακόσιες 328 έχουν επιζήσει, ενώ κατασκευάστηκαν λιγότερα από 500 κομμάτια συνολικά.

Στις μέρες μας
Είτε μας αρέσει είτε όχι σαν κατασκευαστής, η BMW είναι μια σοβαρή εταιρεία με μεγάλο και ιστορικό όνομα στην κατασκευή αυτοκινήτων και όχι μόνο. Τα πολυκύλινδρα μοτέρ της δεν είναι απλά καλά, δυνατά ή αποτελεσματικά, είναι ΠΑΡΑΔΟΣΗ. Εδώ θα ήθελα να κάνω μια θερμή παράκληση: Όσοι από σας σκέφτονται να αγοράσουν καινούρια BMW στην μνημονιακή Ελλάδα του 2012 (τι λέω μα το Δία;) και η τσέπη σας το αντέχει (δηλαδή ανήκετε στο τυχερό 1% ενός πληθυσμού που λιμοκτονεί), αξίζει να δώσετε κάτι παραπάνω για μια γρήγορη έκδοση (328i ή 335i), κατά προτίμηση παραδοσιακά 6κύλινδρη (335i). Δείτε το συγκεκριμένο όχημα και σαν μηχανή του χρόνου, σαν ζωντανή ιστορία, γιατί αυτό είναι στην ουσία…

Οι BMW 316 έχουν περισσέψει στην Ελλάδα και δεν αποτελούν φόρο τιμής ούτε για την εταιρεία, ούτε για την ελληνική αυτοκινητιστική κουλτούρα. Γνωρίζω εκ των έσω πως πολλές φορές έγινε η πρόταση από τους μηχανικούς να καταργηθεί το συγκεκριμένο μοντέλο, αλλά η απάντηση των μάνατζερ ήταν πάντα πως αυξάνει τις πωλήσεις σε τριτοκοσμικές χώρες που δεν έχουν κουλτούρα στο αυτοκίνητο, όπως η Πορτογαλία και η Ελλάδα! Καιρός δεν είναι να αλλάξουμε αυτή την άποψη των Γερμανών;

Του Ραξή Επιτρόπου MEng,
Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων

Εκπαιδευτή Οδηγών Σχολής
GO

Email: repitropou@hotmail.com

Website: www.schoolgo.gr

Το βρήκες ενδιαφέρον; Μοιράσου το:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrDigg thisShare on VKShare on RedditPrint this pageEmail this to someone

Σχόλια αναγνωστών

comments

Leave a Reply