breaking news

BAIKAL MP-153: Όπλο για όλες τις δουλειές

Ιούνιος 12th, 2012 | by repit
BAIKAL MP-153: Όπλο για όλες τις δουλειές
ΝΟΜΟΣ & ΑΣΦΑΛΕΙΑ
0

BAIKAL MP-153: ΜΙΑ ΦΤΗΝΗ «ΦΩΛΑ» Ή Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ;

Εισαγωγή
Πολλά έχουν ακουστεί για τη συγκεκριμένη εταιρεία, η οποία δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά εδώ και δεκαετίες. Η γενική άποψη γύρω από τα όπλα Baikal είναι ότι είναι αξιόπιστα, αλλά κάποιες φορές βαριά και παλαιομοδίτικα (πχ. με στενή διάμετρο κάνης κτλ.) Γνωστό είναι επίσης το σπαρτιάτικο φινίρισμα τους – δεν είναι τυχαίο ότι στην Αμερική λανσαρίστηκαν και ως SPARTAN…

Η σχέση μου με το όπλο
Η BAIKAL MP-153 SUPER MAGNUM με κάνη 66εκ. που παρουσιάζω εδώ τυχαίνει να είναι και το προσωπικό μου όπλο, οπότε θέλω να κάνω μια αναλυτική παρουσίαση και όχι μια επιφανειακή αναφορά… Είναι 6 χρόνια στη κατοχή μου και ζήσαμε αρκετά μαζί – γι’ αυτό πιστεύω ότι η άποψη μου θα βοηθήσει όσους το έχουν ή σκέφτονται να το αγοράσουν.

Η τιμή
Με τιμή γύρω στα 610 ευρώ ο υποψήφιος αγοραστής θα παραξενευτεί, βλέποντας το MP-153 σαν καλή αγορά, ή σαν ένα φτηνιάρικο όπλο προς αποφυγή. Στην πραγματικότητα είναι καραμπίνα με ατέλειες, με πολλαπλάσια όμως απόδοση σε σχέση με αυτό που υποδηλώνει η τιμή.

Τεχνική περιγραφή – τα βασικά
– Το συγκεκριμένο MP-153 έχει συνθετικά κοντάκι και πάπια (ξυστός ή χειροφυλακτήρας), αρκετά εύρωστες κατασκευές που δεν παρουσιάζουν ραγίσματα ή σπασίματα.
– Η βάση είναι από αεροπορικό αλουμίνιο, ενισχυμένη κατασκευή κι αυτή.
– Η καραμπίνα είναι αερίων και το διαμέτρημα 12άρι.

– Ο σωλήνας / αποθήκη φυσιγγίων, το κλείστρο, το έμβολο και η διπλή ράβδος ώσης που τα συνδέει είναι από ανοξείδωτο χάλυβα. Οι διαστάσεις τους είναι μεγάλες σε σχέση με τον ανταγωνισμό, κάτι που δείχνει πως το όπλο σχεδιάστηκε για απουσία εμπλοκών και μακροζωία, και όχι για ταχυβολία.
– Η κάνη είναι κλασσικά από χρωμιομολυβδαινιούχο χάλυβα, χρωμιωμένη εσωτερικά αλλά με λεπτή εξωτερική «βαφή» που γεμίζει γρατζουνιές με το παραμικρό.
– Το εργοστασιακό βάρος ανακοινώνεται στα 3,5Kg.

Τεχνικές λεπτομέρειες
– Η ονομαστική διάμετρος του αυλού της κάνης είναι τα 18,4mm, μια πολύ καλή διάσταση για όλα τα φυσίγγια, αφού κατά κανόνα δίνει σωστή συγκέντρωση και ταχύτητα χωρίς υπερβολικό λάκτισμα.
– Τα στοιχεία της κάνης είναι βαμμένα και όχι χτυπημένα, κάτι που αυξάνει την αντοχή του όπλου – μια έξυπνη λεπτομέρεια που δεν στοιχίζει και μέχρι τώρα δείχνει καλή αντοχή στο χρόνο. Η πίεση που αναγράφεται είναι τα 90MPa. Με δεδομένο ότι οι Ρώσοι αναφέρονται στη μέση πίεση χρήσης και όχι την πίεση δοκιμής της κάννης το MP-153 SUPER MAGNUM ρίχνει όλα τα τυποποιημένα 12άρια φυσίγγια της αγοράς, για όποια θαλάμη κι αν προορίζονται (70, 76 ή 89mm). Ακόμα και τα φυσίγγια με ένδειξη Pmax 1050BAR επιτρέπονται, σύμφωνα με το manual του όπλου.
– Το κλείστρο διαθέτει δύο εξολκείς.
– Ο μηχανισμός αερίων είναι συγκεντρωμένος στο εμπρός μέρος, καθώς το έμβολο και το ελατήριο είναι ομόκεντρα με το σωλήνα – αποθήκη.
– Η αεριζόμενη ρίγα είναι στενή στα 6mm.

Ελλείψεις
Οι φλάντζες αλλαγής κλίσης για το κοντάκι λάμπουν δια της απουσίας τους (ευτυχώς ταιριάζουν τέλεια αυτές από τα ARMSAN), ενώ το σετ των τσοκ ήταν απαράδεκτο: Τρία μόνο τσοκάκια για χρήση με ατσάλινα σκάγια και ενδείξεις C, M, F (κύλινδρος, μισό και φούλ). Τα μέτρησα στα 18,6mm, 18,4mm και 18,1mm αντίστοιχα. Στην ουσία δηλαδή έχουμε ένα τσοκάκι «καμπάνα» διασποράς, έναν κύλινδρο και έναν σφικτό βελτιωμένο κύλινδρο. Απαραίτητη κρίνεται η αγορά aftermarket τσοκ για τις μακρινές βολές, αλλά και για τις μεσαίες αποστάσεις. Προσωπικά χρησιμοποιώ έσω-έξω της Trulock, που είναι αρκετά ποιοτικά, αλλά υπάρχουν πολλά καλά τσοκάκια και δεν θα προτείνω συγκεκριμένη εταιρεία. Η αγορά επιπλέον τσοκ προσθέτει στο κόστος του όπλου, αφού στοιχίζουν 25 έως 200 ευρώ το καθένα! Το στόχαστρο είναι μεταλλικό, δηλαδή λιγότερο ευπαθές αλλά και λιγότερο ορατό. Ευτυχώς αυτό αλλάζει με λίγα χρήματα.

Φινίρισμα – Συναρμογή
Το σχήμα του MP-153 είναι αρκετά εύπεπτο. Η χαμηλή τιμή του όπλου φαίνεται στο ευπαθές «βάψιμο» της κάνης, αλλά και στην άσχημη (οπτικά, όχι στη λειτουργία) συναρμογή των μερών μεταξύ τους – ιδιαίτερα στο ταίριασμα της βάσης με την κάνη. Όπως και να το κάνουμε, είναι ένα φτηνό όπλο… Σκαλίσματα και ζωγραφιές δεν υπάρχουν. Δεν σκοτώνουν αυτά όμως, αλλά ο σωστός συνδυασμός φυσιγγίου – τσοκ – κάννης. Αυτή είναι και η γενική φιλοσοφία της Baikal: Ουσία σε χαμηλή τιμή, μέσω της μαζικής παραγωγής και της παράλειψης ασήμαντων λεπτομερειών. Οι εκδόσεις με ξύλινα μέρη καλό είναι να αποφεύγονται – χρησιμοποιείται φτηνιάρικο ξύλο με άσχημα νερά και φρικτό φινίρισμα. Δεν πειράζει όμως, γιατί τα πλαστικά μέρη είναι ποιοτικά.

Συντήρηση – Ρύθμιση
– Το MP-153 είναι όπλο που ρίχνει βρώμικο, αλλά όχι αλάδωτο. Έχω δει πολλές εμπλοκές σε τέτοια όπλα που ήταν αλάδωτα. Καλό είναι ο μηχανισμός να λαδώνεται με ένα λεπτό στρώμα λαδιού αυτοκινήτου – κάνει καλύτερη δουλειά στο συγκεκριμένο Baikal.
– Ένας καθαρισμός ανά μερικές εκατοντάδες φυσίγγια επιβάλλεται, λογικό είναι! Πιο συχνά αν ρίχνουμε μονόβολα.
– Απαιτείται στρώσιμο 100 φυσιγγίων για στρωτή λειτουργία, σύμφωνα με το manual. Για μένα όλα δούλευαν από την αρχή – φυσικά είχα καθαρίσει και λαδώσει εκ νέου το όπλο μόλις το πήρα.
– Το κερί αυτοκινήτου προστατεύει ικανοποιητικά την φτηνή εξωτερική «βαφή» της κάνης.
– Πέτρα του σκανδάλου και λόγος πολλών παραπόνων αποτελεί η ρύθμιση της βαλβίδας (με κλειδί που έρχεται με το όπλο) που ελέγχει την πίεση των αερίων στο έμβολο. Εργοστασιακά είναι ρυθμισμένη για 25 εώς 45 γραμμάρια σκάγια, και σπάνια χρειάζεται πείραγμα (ίσως στα 64 γραμμάρια των φυσιγγίων 89 χιλιοστών). Μερικά όπλα όμως δεν είναι καλά ρυθμισμένα από την αρχή, και χρειάζονται + ή – 1 στροφή για αποφυγή εμπλοκών. Πολλοί ιδιοκτήτες πούλησαν τα MP-153 τους για να μην «ασχοληθούν» κάνοντας μια στροφή στο παξιμάδι ρύθμισης… Τι να πει κανείς; There is one born every minute…
– Κάποιοι λιμάρουν τις αιχμές της βάσης κοντά στο μοχλό όπλισης για να αποφύγουν τυχόν αμυχές στα δάκτυλα. Δεν είναι άσχημη ιδέα για έναν αρχάριο.

Μακροζωία – Αξιοπιστία
Χωρίς καμία αμφιβολία το δυνατό σημείο του όπλου. Πλήρης απουσία εμπλοκών και μακροζωία επιπέδου ναυαρχίδας των 2000 ευρώ. Πέρα από ότι το MP-153 είναι δημοφιλές στο αγώνισμα της πρακτικής σκοποβολής (υπάρχει και σε ειδική έκδοση για αυτό), θα ήθελα να αναφερθώ σε 3 διαφορετικά παραδείγματα που είναι αρκετά ενδεικτικά:
1. Το όπλο μου δεν είχε ΠΟΤΕ βλάβη ή εμπλοκή. Ποτέ, μετά από λίγες χιλιάδες φυσίγγια. Ούτε μία φορά, ούτε 1 φυσίγγι, έτσι, για δείγμα. Ρίχνω από σκοπευτικά των 24 γραμμαρίων μέχρι μονόβολα, μέχρι στιγμής τίποτα.
2. Κάποτε με μια παρέα πήραμε το όπλο μου «παρτούζα» και ρίξαμε κι εγώ δεν ξέρω πόσα μονόβολα. Όταν το όπλο ανοίχτηκε η ποσότητα μολύβδου που είχε συσσωρευτεί στο μηχανισμό έγδερνε τον χειροφυλακτήρα! Και το όπλο δούλευε κανονικά!
3. Μια παρέα Ιταλών αποφάσισε να βασανίσει μια MP-153, μέσω ενός τεστ 50000 βολών, στο οποίο το όπλο ψυχόταν με βούτηγμα στο νερό (!) και καθαριζόταν «στη χάση και στη φέξη»… Το όπλο δούλεψε σε όλη τη διάρκεια της δοκιμής με μοναδική βλάβη ένα σπασμένο ελατήριο μετά από 15000 βολές, το οποίο αντικαταστάθηκε.

Σε πραγματικές συνθήκες

– Το Baikal είναι εμπροσθοβαρές, όπως φαίνεται στην φωτογραφία. Όχι σε δυσάρεστο βαθμό, αλλά είναι κάτι που ο σκοπευτής πρέπει να συνηθίσει – καλό είναι να προτιμηθεί η κοντή κάνη των 66cm. Πάντως δεν θα τοποθετούσα βαρίδιο στο κοντάκι για καλύτερο ζύγισμα – κατά τη γνώμη μου το βάρος θα αυξανόταν δυσάρεστα.
– Το βάρος στα 3,5Kg (που επιβεβαίωσα με δική μου ζυγαριά) είναι κανονικό για ένα SUPER MAGNUM – εδώ καταρρίπτεται ο μύθος των βαριών Baikal, αν και θεωρώ αρκετά βαριά για την κατηγορία της την απλή έκδοση MAGNUM, που έχει σχεδόν τα ίδια κιλά. Σίγουρα δεν μιλάμε για ιδανικές καταστάσεις για «περπατητό» κυνήγι.
– Υπάρχει γενικά η αίσθηση του γερού και του ιδιαίτερα στιβαρού κατά τον χειρισμό της καραμπίνας.
– Η σκανδάλη δεν έχει πολύ κοντή διαδρομή αλλά είναι εύκολη και ελαφριά στο τράβηγμα, κάτι ασύνηθες για φτηνό «χαμηλής ποιότητας» όπλο. Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος βέβαια η χαμηλή ποιότητα δεν έχει σχέση με τη Baikal…
– Η λαβή στο χειροφυλακτήρα είναι πολύ χοντρή για το μέσο χέρι, γιατί κουβαλάει μέσα της τον κτηνώδη μηχανισμό. Ένα βασικό μειονέκτημα του όπλου κατά τη γνώμη μου, αφού δίνει μια αίσθηση μεγαλύτερου βάρους.
– Παρά το βαρύ μηχανισμό η ταχυβολία είναι ικανοποιητική, χάρη στο σκληρό ελατήριο – το οποίο δυσκολεύει με τη σειρά του το άνοιγμα του κλείστρου. Μικρή λεπτομέρεια…
– To κοντάκι έρχεται εύκολα στα μέτρα του σκοπευτή με φλάντζες από ARMSAN, όπως προαναφέρθηκε.

– Όπως σε κάθε καραμπίνα αερίων, ο μηχανισμός είναι βρώμικος (φαίνεται πιο πάνω). Ευτυχώς λύνεται και καθαρίζεται αρκετά εύκολα.
– Το λάκτισμα είναι εξαιρετικά αδύναμο χάρη στο μαλακό πέλμα και κυρίως το μελετημένο μηχανισμό αερίων, κάτι σωτήριο για τους αρχάριους χρήστες και ευχάριστο για τους πιο έμπειρους.
– Η SUPER MAGNUM θαλάμη των 89mm είναι μονόδρομος για όσους θέλουν να χρησιμοποιούν πολλά ατσάλινα σκάγια, αφού αυτά έχουν ιδιαίτερα μειωμένη ισχύ πυρός και χρειάζεται να βάζουμε τα πιο «ενισχυμένα». Είναι όμως δίκοπο μαχαίρι: Κανένα τέτοιο όπλο, όσο ακριβό κι αν είναι, δεν πετυχαίνει τις κατανομές σκαγιών που έχουν όπλα με κοντύτερες θαλάμες, όταν κάνουμε χρήση ελαφριών γομώσεων. Μαθαίνεις να ζεις με αυτό, αν και δεν γίνεται ποτέ ευχάριστο.

Συμπέρασμα
Το συγκεκριμένο όπλο δεν βάζει υποψηφιότητα για καλύτερη καραμπίνα του κόσμου. Πώς θα μπορούσε με αυτή την τιμή άλλωστε; Είναι όμως κάτι ποιοτικό και αξιόπιστο, που με σωστή συντήρηση θα περάσει στο παιδί μας και ίσως στο εγγόνι μας. Προσωπικά δεν θα το πουλήσω ποτέ: Αν βρισκόμουν (σε ένα υποτιθέμενο σενάριο) μέσα σε ένα λασπόλακο, σε άμυνα για να σώσω τη ζωή μου, αυτή την καραμπίνα θα ήθελα να έχω στα χέρια μου. Και αυτό νομίζω τα λέει όλα.

Ο αντικαταστάτης
Πρόσφατα βγήκε στην αγορά ο αντικαταστάτης, το MP-155: Ελαφρύτερο, πιο ζυγισμένο, με φλάντζες αλλαγής κλίσης κοντακίου και σύγχρονο σχεδιασμό έχει όλα τα προσόντα για να γίνει best seller. Δυστυχώς βγαίνει μόνο με ξύλινα μέρη προς το παρόν. Πιστεύω πως μια MAGNUM MP-155 με πλαστικά μέρη δεν θα έχει τίποτα να ζηλέψει από όπλα πολλαπλάσιας τιμής… Είδωμεν.

ΥΓ.
Ναι, η θήκη στην 1η φωτογραφία είναι BERETTA! Είναι όμορφη και ποιοτική, οπότε η μισή ντροπή δική μου και η μισή δική τους…

Του Ραξή Επιτρόπου MEng,
Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων

Εκπαιδευτή Οδηγών Σχολής GO

Email: repitropou@hotmail.com

Website: www.schoolgo.gr

Σχόλια αναγνωστών

comments

Αφήστε μια απάντηση