breaking news

Υγραέριο, βενζίνη, πετρέλαιο… η μητέρα των μαχών: καύσιμα!

January 17th, 2012 | by rodopinews
Υγραέριο, βενζίνη, πετρέλαιο… η μητέρα των μαχών: καύσιμα!
ΟΧΗΜΑ & ΑΝΑΒΑΤΗΣ
1

Αρθρο του Ραξή Επιτρόπου

Εκεί που μας κατάντησαν οι διάφοροι εθνοσωτήρες εντός και εκτός των συνόρων με την οικονομική κρίση, αντί να μας νοιάζει πόσο όμορφο, γρήγορο, αξιόπιστο, ευρύχωρο και ασφαλές είναι το αυτοκίνητο μας ασχολούμαστε μόνο με το πόσο ζουμί δεινοσαύρου καταναλώνει… Κατάντια. Τι να κάνω λοιπόν, αφού ήπια κι εγώ το πικρό ποτήριο τούτο, θα γράψω για το θέμα!

Τρεις είναι πρακτικά οι επιλογές του σύγχρονου Έλληνα οδηγού, σαν τα 3 κακά της μοίρας του ένα πράμα: το υγραέριο, η βενζίνη και το πετρέλαιο, ο νέος, ο ωραίος και ο άσχημος της παρέας. Το γιατί φαίνεται παρακάτω. Ως γνωστόν υπάρχουν διάφορες εκδόσεις κινητήρων επιβατικών αυτοκινήτων, ανάλογα με το καύσιμο που χρησιμοποιούν:

Βενζίνη

Οι πιο διαδεδομένοι. Υψηλή απόδοση, απλή κατασκευή, χαμηλό κόστος, χαμηλό βάρος, προβληματικές εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου (CO2). Το χαμηλό κόστος και η απλή κατασκευή των βενζινοκινητήρων βεβαιώνουν ότι με την μια ή την άλλη μορφή θα είναι μαζί μας για πολλά χρόνια ακόμα. Δεν θα επεκταθώ, γιατί τους γνωρίζετε πολλά χρόνια τώρα.

Πετρέλαιο (diesel)

Πολύ δημοφιλείς. Χαμηλή απόδοση, υψηλό κόστος αγοράς, μεγάλο βάρος, χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, μεγάλη (υποτίθεται) μακροζωία, δυσάρεστος θόρυβος, προβληματικές εκπομπές σωματιδίων που προκαλούν άσθμα και δημιουργούν καρκινογόνους δευτερογενείς ρυπαντές.
Η σύγχρονη οικονομική κρίση έχει πανικοβάλει πολλούς υποψήφιους αγοραστές, ωθώντας τους στην αγορά diesel οχημάτων που προσφέρουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Οι κινητήρες αυτοί όμως αποτελούν παγίδα για τους αγοραστές, καθώς φέρουν ακριβά και υπερευαίσθητα εξαρτήματα (turbo – τυπικό κόστος 1000 με 1500€, αντλία πετρελαίου υψηλής πίεσης – τυπικά 3000€). Η γνωστή εκπομπή σωματιδίων των diesel καταπολεμήθηκε με τις σύγχρονες παγίδες αιθάλης, οι οποίες για να μην βουλώνουν από τα σωματίδια πολλές φορές χρησιμοποιούν ακριβά πρόσθετα καυσίμων, το κόστος των οποίων επωμίζεται ο ιδιοκτήτης του οχήματος – τυπικά 400€ / 60000Km. Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα είναι και η ποιότητα του ελληνικού ντίζελ που έχει την τάση να παγώνει το χειμώνα δημιουργώντας ένα σκασμό προβλήματα σε αυτοκίνητο και οδηγό. Χρησιμοποιείστε αντιπαγωτικά πρόσθετα και… καλή τύχη!

Υβρίδιο βενζίνης / υγραερίου

Χρησιμοποιεί και τα 2 καύσιμα εναλλάξ (και σπάνια ταυτόχρονα), μειώνοντας τις προβληματικές εκπομπές καυσαερίων των βενζινοκινητήρων, ενώ εκμεταλλεύεται με ασφάλεια την χαμηλή τιμή του υγραερίου. Όλοι οι βενζινοκινητήρες μπορούν, εύκολα ή δύσκολα, να μετατραπούν σε τέτοια υβρίδια. Παλιά ιστορία σε άλλες χώρες, έχουμε φτάσει αισίως στις… 6 γενιές συστημάτων, με την 3η, 4η, 5η και 6η να δουλεύουν απροβλημάτιστα. Εδώ βλέπουμε ένα πολύ καλό σύστημα 5ης γενιάς της Vialle.

Μιας και το υγραέριο είναι κάτι καινούριο για τους περισσότερους στην Ελλάδα, θα απαντήσω σε ορισμένα ερωτήματα που ακούω συχνά:

1) Θα χάσω την εγγύηση αν κάνω διασκευή; Μιλάς στον εκάστοτε αντιπρόσωπο πριν τη μετατροπή. Ή το κάνεις προς το τέλος της εγγύησης. Ή το παζαρεύεις με τον πωλητή πριν την αγορά του αυτοκινήτου. Ή απειλείς τους πάντες και τα πάντα για τυχόν αποζημίωση, αφού η διασκευή ΕΧΕΙ ΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ 100%, ΚΑΙ ΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ.

2) Αξίζει αν αυξηθεί η τιμή του υγραερίου; Αυτό το ηλίθιο επιχείρημα το ακούμε εδώ και πολλά χρόνια, μέχρι τότε… κάναμε απόσβεση 100 φορές! Εκτός αυτού, τα διυλιστήρια και οι κυβερνήσεις κρατούν τις τιμές χαμηλά, γιατί υπάρχει (ακόμα) τρομερή περίσσεια του καυσίμου και θέλουν να το ξεφορτωθούν!

3) Είναι ασφαλές; Τίποτα που σηκώνει μισό οικοδομικό τετράγωνο στον αέρα δεν είναι ασφαλές. Στατιστικά όμως είναι 2 φορές πιο ασφαλές από τη βενζίνη! Εν συντομία λοιπόν ναι, είναι πολύ ασφαλές.

4) Αν σπάσει ο κινητήρας από το υγραέριο; Οι ανησυχίες σου είναι, εν μέρει, βάσιμες. Πάντα υπάρχει η πιθανότητα του μπαμ… Αλλά αυτό γίνεται και με τη βενζίνη ή το πετρέλαιο! Η οικονομία αξίζει το ρίσκο, ενώ κανείς δε σου απαγορεύει να βάλεις και τη -γνωστή πλέον- «λαδιέρα» που λιπαίνει τις βαλβίδες, για να κοιμάσαι λίγο πιο ήσυχος. Προτιμήστε συστήματα πολλαπλού ψεκασμού λαδιού. Πρέπει βέβαια να κατανοήσεις ότι ο κινητήρας δεν καταστρέφεται έτσι απλά. Σε extreme σενάρια (και μη ποιοτικούς κινητήρες) έχουμε τρύπημα πιστονιού ή κάψιμο φλάντζας κεφαλής, ενώ λίγο πιο συχνά βλέπουμε φαγωμένες έδρες που οδηγούν σε κάψιμο των βαλβίδων. Σε αυτές τις περιπτώσεις έχουμε βλάβη που διορθώνεται με μερικές εκατοντάδες ευρώ. Πραγματικά αξίζει το ρίσκο, ιδιαίτερα αν δεν ανήκουμε σε κατηγορία “υψηλού κίνδυνου” (μηχανικά ωστήρια, αγωνιστικός κινητήρας/χρήση, κινητήρας σχεδιασμένος για super). Αν οι βαλβίδες επιδέχονται ρύθμιση διακένου με οποιοδήποτε τρόπο έχουν μηχανικά ωστήρια και η λαδιέρα, ή κάποια άλλη μέθοδος προστασίας είναι απαραίτητη. Αν τα διάκενα ρυθμίζονται μόνο αυτόματα τα ωστήρια είναι υδραυλικά (κάτι που προστατεύει τις βαλβίδες από το υγραέριο). Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του οδηγού…

5) Όλα ΟΚ λοιπόν; Πράγματι, αρκεί να μην πιέζεις την τύχη σου:

  • Κανείς κινητήρας δεν θέλει πάνω από 15 συνεχόμενα δευτερόλεπτα τέρμα γκάζι. Ποτέ. Με κανένα καύσιμο. Το κάνουν πολλοί, για ώρες, και κάποιοι κινητήρες αντέχουν, αλλά πραγματικά οι οδηγοί δεν ξέρουν με τι “παίζουν” εκείνη την ώρα.
  • Τα κινέζικα, πολωνικά, βουλγαρικά, τουρκικά και κάποια από τα φτηνά ιταλικά συστήματα καλό είναι να αποφεύγονται από όσους θέλουν να είναι 100% σίγουροι πως δεν θα συναντήσουν απρόοπτα.
  • Κορυφαίες επιλογές μεταξύ άλλων τα Vialle, Prins και BRC, με τα τελευταία να έχουν την καλύτερη σχέση τιμής/απόδοσης.
  • Μονό τα συστήματα 4ης γενιάς (σειριακού ψεκασμού αερίου) με σύνδεση στη διαγνωστική θύρα του αυτοκινήτου, τα 5ης γενιάς (υγρού ψεκασμού) και τα 6ης γενιάς (υγρού ψεκασμού μέσω εργοστασιακών μπεκ σε οχήματα με άμεσο ψεκασμό) έχουν θέση σε σύγχρονα αυτοκίνητα.
  • Ακούω για πολλές βλάβες από οδηγούς που γεμίζουν το αμάξι από τη δεξαμενή υγραερίου του σπιτιού τους. Η πρόχειρη εκείνη αντλία είναι συνταγή για καταστροφή, αν δεν υπάρχει και το αντίστοιχο φίλτρο. Λογικό είναι… Αν κάποιος ασχολείται με το συγκεκριμένο σπορ, καλό είναι να αλλάζει και τα 2 φίλτρα υγραερίου στο αμάξι ανά 5000χλμ – και πολλά λέω.
  • Τα μπουζί καλό είναι να έχουν μειωμένο διάκενο και να είναι κατά προτίμηση ιριδίου, ή ειδική σειρά για υγραέριο. Αν βάζετε απλά, πρέπει να τα αλλάζετε συχνότερα.

Υβριδικά

Άξιο λόγου είναι και το υβριδικό όχημα με ηλεκτροκινητήρα ΚΑΙ τετράχρονο βενζινοκινητήρα ή πετρελαιοκινητήρα. Υψηλό κόστος και βάρος, ακριβές οι μπαταρίες για τον ηλεκτροκινητήρα, αλλά χαμηλά καυσαέρια. Ανώριμη τεχνολογία κατά τη γνώμη μου, λόγω της ανικανότητας των σύγχρονων μπαταριών να αποθηκεύσουν αξιόλογα ποσά ενέργειας. Η δε αυτονομία των «σκέτων» ηλεκτρικών οχημάτων είναι συνήθως “για γέλια”, κάτι που τα καθιστά κατάλληλα μόνο για κίνηση μέσα στην πόλη.

Μετά τη θεωρία, ας δούμε κι ένα πρακτικό παράδειγμα. Αγοράζουμε σήμερα ένα, πχ. Toyota Yaris, ποιο καύσιμο μας συμφέρει; Αν υποθέσουμε χρήση 200.000Km:

YARIS Hatchback 5Θυρο 1.4 D-4D6 M/TΤο… ντίζελ YARIS Hatchback 5Θυρο 1.33 L Dual VVT-i6 M/TΗ βενζίνη YARIS Hatchback 5Θυρο 1.33L Dual VVT-i6 M/TΔιασκευή με ακριβό σύστημα υγραερίου
Τιμή 15520€ (site Toyota Ελλάς) 13500€ (site Toyota Ελλάς) περίπου 15500€
Ιπποδύναμη 90HP 99HP 99HP (+ ή – 3% απόκλιση)
Βάρος 1060 1015 – 1065 περίπου 1065
Τελική ταχύτητα 175 175 175
Κατανάλωση (1) 4,88 l/100Km 6,75 l/100Km 7.76 l/100Km
Κατανάλωση σε 200000Km 9760 λίτρα 13500 λίτρα 15520 λίτρα
Κόστος καυσίμου σε 200000Km (2) 14737,6€ 22410€ 13036,8€
Κόστος βλαβών σε 200000Km (3) 1500€ 200€ 500€
Συνολικό κόστος σε € (4) 31757,6 36110 29036,8

Επεξηγήσεις:

(1) Η κατανάλωση είναι τυπικά η μεικτή του κατασκευαστή +25%. Υγραέριο καίμε περίπου +15% σε σχέση με τη βενζίνη.

(2) Ενδεικτικές τιμές καυσίμου 1,66€/λιτρο για την απλή αμόλυβδη, 1,51€/λίτρο για το πετρέλαιο, 0,84€/λίτρο για το υγραέριο.

(3) Κατά προσέγγιση μια αλλαγή turbo στο ντίζελ, μια αλλαγή αντλίας βενζίνης στο βενζινοκίνητο, μια αλλαγή αντλίας βενζίνης και μια αλλαγή πνεύμονα υγραερίου στο διασκευασμένο…

(4) Το κόστος συντήρησης είναι κατά κανόνα παρόμοιο σε όλα τα αυτοκίνητα του ίδιου τύπου και κατασκευαστή (πχ. το ένα έχει μπουζί το άλλο αντιστάσεις, λάδια/φίλτρα αλλάζουν όλα), οπότε δεν πήρε θέση στον πίνακα.

Τα συμπεράσματα δικά σας. Δυστυχώς το ντίζελ δεν μπορεί να κάψει υγραέριο, παρά μόνο ως πρόσθετο καυσίμου σε κάποιο ποσοστό, κάτι παράνομο στην τριτοκοσμική Ευρώπη για… φορολογικούς λόγους!

Οι τσαρλατάνοι

Όπου υπάρχει μεγάλο πρόβλημα πάντα εμφανίζονται αερολόγοι με υποσχέσεις για λαγούς με πετραχήλια, φτηνές και «αποτελεσματικές» λύσεις, καλαίσθητες διαφημίσεις, φιλικά χτυπήματα στην πλάτη κτλ αλλά δυστυχώς χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση… Ας προσέχουμε για να έχουμε:

  • Δεν είναι δυνατόν μια διασκευή υγραερίου των 600€ να κάνει την ίδια δουλειά με μια των 1200€…
  • Αν ένα ηλίθιο μαγνητάκι στην γραμμή τροφοδοσίας καυσίμου έλυνε το παγκόσμιο ενεργειακό πρόβλημα της αυτοκίνησης θα το έβαζαν και οι κατασκευαστές. Έλεος με αυτούς τους τύπους που ξεπετάγονται από παντού! Τα δε εργαστήρια που υποτίθεται δοκιμάζουν αυτά τα μαγνητάκια είναι συνήθως ανύπαρκτα ή δεν έχουν ιδέα για τις συγκεκριμένες εταιρείες. Σε όσους τα τοποθέτησαν και έμειναν ευχαριστημένοι απαντώ με 2 λέξεις: “placebo effect”!
  • Πολλοί τοποθετούν διάφορα καραγκιοζιλίκια στο όχημα τους (έχω δει μέχρι φωτορυθμικά καυσίμου!) για να μειώσουν την κατανάλωση, με τη λογική του «δεν μπορεί, για να το πουλάνε όλο και κάτι καλό θα κάνει». Λάθος φίλε, δεν κάνει τίποτα, το πλήρωσες και σε δούλεψαν. Άλλη φορά να προσέχεις!
  • Οι χημικοί «κουβάδες» νερού που απελευθερώνουν καύσιμο υδρογόνο στην εισαγωγή του κινητήρα: 1. Δεν απελευθερώνουν αρκετό υδρογόνο για να δουλέψουν. 2. Ακόμα και στην περίπτωση που δούλευαν, ο εγκέφαλος του κινητήρα θα μπερδευόταν από την περίσσεια καυσίμου και θα είχαμε ακανόνιστη απόδοση και λειτουργία. 3. Πληροφοριακά, κινητήρες εργοστασιακά ρυθμισμένοι να καίνε 100% υδρογόνο έχουν πτώση απόδοσης της τάξης του 70% σε σχέση με τη βενζίνη!

Ο… ξενοδόχος

Ο απόλυτος άρχων της κατανάλωσης του αυτοκινήτου είναι φυσικά ο οδηγός, αλλά για οικονομική οδήγηση θα μιλήσουμε σε επόμενο άρθρο…

Του Ραξή Επιτρόπου MEng, Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων

Εκπαιδευτή Οδηγών Σχολής GO

Email: repitropou@hotmail.com

Website: www.schoolgo.gr

Το βρήκες ενδιαφέρον; Μοιράσου το:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrDigg thisShare on VKShare on RedditPrint this pageEmail this to someone

Σχόλια αναγνωστών

comments

One Comment

  1. sotiris says:

    μηπως σου λεει κατι οτι η νοθεια υπαρχει και στο υγραερειο,και στη βενζινη,και εκτος ολων πες μας ποση ροπη εχουν τα παραπανω, για να ξερουμε τι μας γινετε

Leave a Reply