breaking news

Λιπαντικά κινητήρα: Όσα θέλετε να ξέρετε αλλά ντρέπεστε να ρωτήσετε!

December 22nd, 2011 | by rodopinews
Λιπαντικά κινητήρα: Όσα θέλετε να ξέρετε αλλά ντρέπεστε να ρωτήσετε!
ΟΧΗΜΑ & ΑΝΑΒΑΤΗΣ
0

Τα ΛΑΔΙΑ του κινητήρα. Ένα άγνωστο στους περισσότερους «ζουμί» που αφήνεται στα γούστα και τις ορέξεις του μηχανικού του αυτοκινήτου… Μια κλασσική περίπτωση όπου η κακώς εννοούμενη οικονομία φέρνει άσχημα αποτελέσματα.

Το λάδι είναι το πιο ζωτικό υγρό για το αυτοκίνητο μας, καθώς ο ρόλος του είναι πολυδιάστατος:

· Λιπαίνει τα κινούμενα μέρη

· Ψύχει εξαρτήματα που δέχονται θερμικά φορτία

· Καθαρίζει τον κινητήρα από ρινίσματα και κατάλοιπα ατελούς καύσης

· Προστατεύει από την οξείδωση

· Ενεργοποιεί κάποια εξαρτήματα (πχ. μεταβλητός χρονισμός) που δουλεύουν με υδραυλική πίεση

Ένα σύγχρονο λιπαντικό αποτελείται από μια «βάση», ένα υγρό μέσα στο οποίο διαλύονται όλα τα χρήσιμα συστατικά «πρόσθετα»: Έχουμε πρόσθετα αντιτριβικά, αντισυνθλιπτικά, αντιαφριστικά, καθαριστικά κτλ. Κάθε προσεγμένο λάδι έχει μέσα του ένα ισορροπημένο, μελετημένο, δοκιμασμένο και αποτελεσματικό πακέτο προσθέτων. Όσοι οδηγοί ή μηχανικοί βάζουν δικά τους πρόσθετα, σπιτικά ή εμπορίου, μέσα στα λάδια του κινητήρα είναι άσχετοι κι επικίνδυνοι. Το ίδιο και οι εταιρείες που τα εμπορεύονται.

Ανάλογα με την προέλευση της βάσης τα λάδια χωρίζονται σε 3 βασικές κατηγορίες:

· Τα συνθετικού τύπου ή συνθετικά (fully synthetic / 100% synthetic). Η βάση τους παράγεται βιομηχανικά σε εργαστηριακές συνθήκες και αποτελείται συνήθως από εστέρες, αλλά και άλλες ενώσεις (PAO). Σκεφτείτε τα σαν μόρια που μοιάζουν με μικροσκοπικές πλαστικές μπίλιες… Το κόστος τους κυμαίνεται στα 10-20 ευρώ το λίτρο.

· Τα ορυκτέλαια είναι υπολείμματα του αργού πετρελαίου, αυτής της γλοιώδους σούπας και προσφέρουν χαμηλό κόστος αλλά μέτρια λίπανση και μικρή διάρκεια ζωής. Γενικά δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται, παρά μόνο για μεντεσέδες σε πόρτες! Το κόστος τους είναι στα 3-7 ευρώ το λίτρο.

· Τα ημισυνθετικά (semi-synthetic / synthetic based / synthetic fortified και synthetic καταχρηστικά) είναι μια προσπάθεια των εταιρειών να φτιάξουν καλά λάδια χαμηλού κόστους, ανακατεύοντας βάσεις. Συνήθως είναι μείγματα 10% συνθετικού μέσα σε 90% ορυκτέλαιο. Κατά κανόνα προσφέρουν την τριπλάσια (!) λίπανση από ένα ορυκτέλαιο, αλλά τη μισή από ένα συνθετικό… Το κόστος τους είναι αναλογικά τεράστιο στα 7-15 ευρώ το λίτρο (δυστυχώς το χαμηλό κόστος παραγωγής δεν περνάει στους αγοραστές)!

Γενικά:

· Πρέπει να ελέγχεται η στάθμη του λιπαντικού τουλάχιστον κάθε 1000Km, γιατί η ζωή του κινητήρα χωρίς αυτό μετριέται σε δευτερόλεπτα.

· Τα λάδια πρέπει να έχουν το προτεινόμενο ιξώδες (ρευστότητα, πχ. 10-50) του κατασκευαστή ή ευρύτερο, δηλαδή με μικρότερο μικρό αριθμό (πχ. ένα 10-40 λάδι μπορεί να αντικατασταθεί με ένα 5-40) ή μεγαλύτερο μεγάλο αριθμό (το 10-50 αντικαθιστά το 10-40) ή και τα δύο: Ένα 5-30 λάδι μπορεί να αντικατασταθεί από ένα 0-40 κ.ο.κ. Όσο πιο χαμηλός είναι ο μικρός αριθμός (ρευστότητα στους 0 βαθμούς Κελσίου) τόσο καλύτερα ρέει το παγωμένο λάδι. Όσο πιο υψηλός είναι ο μεγάλος αριθμός (ρευστότητα στους 100 βαθμούς Κελσίου) τόσο λιγότερο «λεπταίνει» το λάδι όταν υπερθερμαίνεται.

· Τα χρησιμοποιημένα λάδια ενός αυτοκινήτου είναι ΔΗΛΗΤΗΡΙΩΔΗ και ΚΑΡΚΙΝΟΓΟΝΑ. Οι οδηγοί που αλλάζουν μόνοι τους λάδια λοιπόν πρέπει να προσέχουν κατά το χειρισμό τους και να τα δίνουν σε ειδικούς σταθμούς ανακύκλωσης ή συνεργεία. 1 λίτρο από παλιό μηχανέλαιο δηλητηριάζει 1.000.000 λίτρα πόσιμου νερού!

· Μαζί με τα λάδια πρέπει να αλλάζεται και το φίλτρο λαδιού. Πάντα. – O γράφων δεν εννοεί την κινέζικη αρκούδα…

· Οι αλλαγές λαδιών πρέπει να γίνονται στα διαστήματα (χρονικά και χιλιομετρικά) που ορίζει ο κατασκευαστής στο εγχειρίδιο χρήσης. Ούτε νωρίτερα (μεγάλη σπατάλη), ούτε αργότερα (γεωμετρική αύξηση της φθοράς στον κινητήρα). Στα καινούρια οχήματα τα διαστήματα αυτά είναι υπολογισμένα για την αντοχή των συνθετικών λαδιών, και μόνο τέτοια πρέπει να χρησιμοποιούνται.

· Κάποια σύγχρονα αυτοκίνητα (κυρίως γερμανικά) απαιτούν λιπαντικά ειδικών προδιαγραφών. Αυτό οφείλεται σε σχεδιαστικά ελαττώματα των κινητήρων τους. Δυστυχώς οι ιδιοκτήτες τους (που δεν ήξεραν ΚΑΙ δεν ρώτησαν…) πρέπει να αγοράζουν αυτά τα ειδικά λάδια.

Αν αγοράζετε ακριβά λάδια εξοικονομείτε χρήματα και ο κινητήρας σας θα γουργουρίζει ευχαριστημένος για πολλά πολλά χιλιόμετρα!

Του Ραξή Επιτρόπου MEng, Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων

Εκπαιδευτή Οδηγών Σχολής GO

Email: repitropou@hotmail.com

Website: www.schoolgo.gr

Το βρήκες ενδιαφέρον; Μοιράσου το:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrDigg thisShare on VKShare on RedditPrint this pageEmail this to someone

Σχόλια αναγνωστών

comments

Comments are closed.