breaking news

ΡΑΞΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ: ΠΩΣ ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

November 13th, 2011 | by rodopinews
ΡΑΞΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ: ΠΩΣ ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
ΟΧΗΜΑ & ΑΝΑΒΑΤΗΣ
0

Η οικονομική κρίση δημιουργεί ευκαιρίες αγοράς! Αυτός είναι ένας κανόνας που στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται τα τελευταία χρόνια. Το ίδιο συμβαίνει και στην αγορά αυτοκινήτου. Είτε πρόκειται για καινούριο όχημα κατευθείαν από την βιτρίνα, είτε για μεταχειρισμένο η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα πλέον είναι περισσότερο ανταγωνιστική από ποτέ!

Ποιοι είναι όμως οι “χρυσοί κανόνες” για την επιλογή είτε καινούριου, είτε μεταχειρισμένου αυτοκινήτου; Με ποιο τρόπο μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως τα χρήματα που δώσαμε έπιασαν τόπο και πως δεν θα μετανοιώσουμε λίγο καιρό μετά; Το άρθρο του Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων και Εκπαιδευτή Οδηγών Ραξή Επιτρόπου δίνει απαντήσεις σε όσα θα ήθελε να ρωτήσει και να μάθει κάθε ενημερωμένος καταναλωτής – υποψήφιος αγοραστής οχήματος.

Επιλογή καινούριου ή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου

A. Εισαγωγή – Ανάλυση

Σχεδόν όλοι κάνουμε στον εαυτό μας αυτό το ερώτημα όταν αγοράζουμε αυτοκίνητο: Να πάρω καινούριο ή μεταχειρισμένο; Οι πιο συντηρητικοί δεν το σκέφτονται και πολύ: «Θα πάρω καινούριο! Και εγγύηση θα έχει, και ατρακάριστο θα είναι, και θα στρωθεί σωστά από ευλαβικά χέρια. Εντάξει, είναι ακριβό, αλλά τι να κάνουμε;» «Να πάρω κανένα μεταχειρισμένο και να τρέχω κάθε μέρα στο συνεργείο;», σκέφτεται ο προαναφερθείς κύριος/α. «Άσε που δεν σκαμπάζω και πολλά από αυτοκίνητα για να διαλέξω μεταχειρισμένο σωστό κι απροβλημάτιστο, δεν είμαστε για τέτοια!» Κι έτσι αγοράζεται η απαστράπτουσα και πολυπόθητη κούρσα, πλουτίζουν οι αντιπρόσωποι, πληρώνονται οι διαφημιστές, ταΐζονται και κάποια περιοδικά αυτοκινήτου που υπέκυψαν στο κατεστημένο της αγοράς (και θησαυρίζουν εις βάρος του αγοραστή που εμπιστεύεται τη γνώμη τους για να βάλει όλες του τις οικονομίες στο νέο καμάρι της παγκόσμιας βαριάς βιομηχανίας).

Δυστυχώς βέβαια, ως συνήθως, τα πράγματα δεν είναι όσο απλά φαίνονται με την πρώτη ματιά. Για κάποιον με λίγη περισσότερη εμπειρία στο χώρο, όλα τα παραπάνω επιχειρήματα του κατά τα άλλα συμπαθή «κύριου συντηρητικού» φαντάζουν από ουτοπικά έως βλακώδη. Για να γίνουν τα πράγματα πιο κατανοητά, να πώς βλέπει ο πιο έμπειρος και συνειδητοποιημένος κύριος της παρέας τις πιο πάνω σκέψεις:

· Το καινούριο αυτοκίνητο δεν έχει εμπλακεί σε ατύχημα. Χμ… Πόσες φορές είδατε τουμπαρισμένα ή τρακαρισμένα φορτηγά μεταφοράς αυτοκινήτων, τα οποία κατά τη διάρκεια του ατυχήματος άδειασαν απότομα το εμπόρευμα τους στο δρόμο με ευνόητα αποτελέσματα; Τι πιστεύετε πως γίνονται αυτά τα καινούρια αυτοκίνητα μετά την δυσάρεστη επαφή τους με την άσφαλτο; Επισκευάζονται και… Και μια ενδιαφέρουσα ιστορία: Οδηγός προκαλεί σοβαρή ζημιά στο αυτοκίνητο του σε ατύχημα. Όντας φίλος αντιπροσώπου της κατασκευάστριας εταιρείας του αυτοκινήτου, πηγαίνει και κλαίγεται στον αντιπρόσωπο, ο οποίος του επισκευάζει το όχημα σε πολύ λογική τιμή. Δεν γίνεται όμως σωστή επισκευή, γιατί ο πίσω άξονας έχει στραβώσει. Ο καλός και φιλεύσπλαχνος αντιπρόσωπος λοιπόν, για να μην πληρώσει ο φίλος του πίσω άξονα αλλάζει το στραβό εξάρτημα με ένα καλό από ολοκαίνουριο αυτοκίνητο της βιτρίνας. Και έτσι, ούτε γάτα, ούτε ζημιά! ‘Όσο για το δυστυχή που θα αγοράσει το καινούργιο «που είναι σίγουρα ατρακάριστο» θα απορεί γιατί δεν πηγαίνει ευθεία…

· Το καινούριο αυτοκίνητο θα «στρωθεί» ευλαβικά, και έτσι θα αυξηθεί η διάρκεια ζωής του κινητήρα του. Η πιο σημαντική περίοδος του στρωσίματος είναι τα πρώτα λεπτά λειτουργίας του κινητήρα, όπου λειαίνονται μεταξύ τους τα εσωτερικά εξαρτήματα – και γι΄ αυτό ο κινητήρας δεν πρέπει να πιέζεται στα όρια του. Αυτά τα λεπτά το αυτοκίνητο οδηγείται πάνω και κάτω στα φορτηγά μεταφοράς των αντιπροσωπειών, από κάποιους πολύ ευγενικούς κυρίους, πραγματικούς γνώστες του αυτοκινήτου, που πληρώνονται τεράστια χρηματικά ποσά για να μη βιάζονται να τελειώσουν τη δουλειά τους και να σέβονται πραγματικά την περιουσία των άλλων… Στη συνέχεια σχεδόν όλοι οι ιδιοκτήτες οδηγούν με σύνεση τις πρώτες χιλιάδες χιλιόμετρα, αφού έχουν χρυσοπληρώσει τα νέα τους αποκτήματα και τα φυλούν ως κόρη οφθαλμού. Κατά κανόνα λοιπόν, καινούρια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχουν περάσει μια αξιοπρεπή περίοδο στρωσίματος, τουλάχιστον στα χέρια του πρώτου ιδιοκτήτη τους, γιατί πριν…

· Το καινούριο αυτοκίνητο έχει εγγύηση. Ό,τι ζημιά και να βγάλει, την πληρώνει ο κατασκευαστής. Ναι μεν, αλλά: Σήμερα υπάρχουν εταιρείες πώλησης μεταχειρισμένων που προσφέρουν μέχρι και 2 χρόνια εγγύηση. Καλύτερη δηλαδή από τις εργοστασιακές εγγυήσεις προηγούμενων χρόνων. Βέβαια μια ανταγωνιστική σύγχρονη εγγύηση 5-10 ετών για ένα καινούριο αυτοκίνητο είναι ευπρόσδεκτη, αλλά τα αυτοκίνητα είναι στις μέρες μας πολύ αξιόπιστα, και ελάχιστα από αυτά θα παρουσιάσουν αρκετές βλάβες για να γίνει απόσβεση στα παραπάνω χρήματα που απαιτούν τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία για να τα συντηρήσουν. Και βέβαια, χωρίς επισκέψεις αποκλειστικά σε επίσημα συνεργεία, η εγγύηση ακυρώνεται. Όσο για σοβαρές αλλαγές – βελτιώσεις μέσα στα 5 με 10 χρόνια της εγγύησης, ούτε λόγος να γίνεται. Και καλύτερα να μην γίνει αναφορά σε κάποιες απαράδεκτες εισαγωγικές εταιρείες καινούργιων αυτοκινήτων που προσφέρουν ίσες ή καμιά φορά και μικρότερες εγγυήσεις από τις μάντρες των μεταχειρισμένων!

Φυσικά υπάρχει και το κερασάκι στην τούρτα: Αγοράστηκε καινούριο αυτοκίνητο και παραδόθηκε στον πελάτη; Από την ώρα εξόδου από την έκθεση, χάθηκε περίπου το 10% της αρχικής του αξίας! Το κράτησε ο αγοραστής κανένα χρόνο και το βαρέθηκε / σιχάθηκε / βρήκε καλύτερο; Αν το πουλήσει χάνει περίπου άλλο ένα 10% της αξίας του…

B Έλεγχος μεταχειρισμένου

Καλά, θα πει ο συνετός, ωραία όλα αυτά, αλλά πώς μπορεί κάποιος που δεν έχει ιδέα από μηχανικά μέρη να επιλέξει μεταχειρισμένο χωρίς κίνδυνο; Αν αυτό δεν μπορεί να εξασφαλιστεί, όλα τα προηγούμενα παραμένουν ακαδημαϊκά. Η λύση σε αυτό το ομολογουμένως σοβαρό πρόβλημα είναι απλή (αν και λίγο χρονοβόρα), και λειτουργεί σε πολλά επίπεδα:

1. Έλεγχος σε όλα τα έγγραφα του αυτοκινήτου: Το αυτοκίνητο πρέπει να διαθέτει πληρωμένα τέλη κυκλοφορίας, περασμένο ΚΤΕΟ και άδεια κυκλοφορίας που να συμφωνεί με τους αριθμούς πλαισίου και κινητήρα. Μία καλή λεπτομέρεια είναι και η ύπαρξη ενημερωμένου βιβλίου συντήρησης, καθώς αποτελεί μια ένδειξη για την μηχανική κατάσταση αλλά και τα πραγματικά χιλιόμετρα που διανύθηκαν. Κυκλοφορούν βέβαια και κάποια πλαστογραφημένα βιβλία συντήρησης.

2. Άνοιγμα του καπό και έλεγχος στο δείκτη λαδιού: Πολύ χαμηλή στάθμη δηλώνει πως ο προηγούμενος ιδιοκτήτης είχε την καταπληκτική συνήθεια να λιπαίνει τον κινητήρα με αέρα αντί λαδιού. Ρινίσματα μετάλλου στο δείκτη σημαίνουν άμεση μεταβολή του υποψήφιου αγοραστή και άτακτη φυγή! Με το καπό ανοιχτό μπορεί να γίνει και ένας πρόχειρος έλεγχος για διαρροές λαδιού (αν δεν έχει μπει στον κόπο να πλύνει τη μηχανή πριν τον έλεγχο ο ιδιοκτήτης).

3. Εκκίνηση του κινητήρα: Κατά τη διάρκεια της εκκίνησης όλα τα διαγνωστικά λαμπάκια στον πίνακα οργάνων πρέπει να ανάψουν ταυτόχρονα (κάτι που δηλώνει ότι δεν είναι καμένα ή βγαλμένα για την απόκρυψη κάποιου προβλήματος) και να σβήσουν ασυγχρόνιστα (αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν λαμπάκια γεφυρωμένα μεταξύ τους για να δίνουν την εντύπωση ότι δουλεύουν). Μετά την εκκίνηση ο κινητήρας πρέπει να διατηρεί σταθερό ρελαντί, ιδιαίτερα αν η μηχανή διαθέτει ψεκασμό. Πρέπει επίσης να λείπουν παντός είδους περίεργοι θόρυβοι από το χώρο του κινητήρα. – Δικαιολογίες του τύπου «έτσι κάνουν αυτά» ή «σε λίγη ώρα στρώνει» είναι απλά αστείες. Άσπρος (ψυκτικό) ή άσπρος – μπλε (λάδι) καπνός δεν πρέπει να βγαίνει από την εξάτμιση όταν αφήνουμε το γκάζι, αλλιώς τα υγρά αυτά περνούν στο θάλαμο καύσης.

4. Οδήγηση: Το αυτοκίνητο πρέπει οπωσδήποτε να οδηγηθεί πριν την αγορά, γιατί έτσι αποκαλύπτεται το μεγαλύτερο ποσοστό των προβλημάτων του. Ο κινητήρας κατά την πορεία δεν πρέπει να παρουσιάζει κομπιάσματα ή περίεργους θορύβους, ενώ πρέπει να έρθει γρήγορα σε θερμοκρασία λειτουργίας και στη συνέχεια να μην υπερθερμανθεί. Τελείως αθόρυβες πρέπει να είναι οι αλλαγές ταχυτήτων, ενώ οι σχέσεις να κουμπώνουν μαλακά και απροβλημάτιστα. Το γλίστρημα (πατινάρισμα) του συμπλέκτη είναι κι αυτό πρόβλημα που θα φανεί άμεσα. Τα φρένα πρέπει να σταματούν αποτελεσματικά το όχημα, χωρίς απόκλιση της αρχικής πορείας του. Μια καλή ιδέα είναι κατά τη διάρκεια της δοκιμής να ακολουθεί κάποιος φίλος με άλλο αυτοκίνητο και να ελέγχει το χρώμα των καυσαερίων για τους προαναφερθέντες λόγους. Η βόλτα με το μεταχειρισμένο καλό θα ήταν να καταλήξει σε:

5. Έλεγχο σε κάποιο συνεργείο γνωστό στον υποψήφιο αγοραστή, για ευνόητους λόγους. Εκεί θα φανεί καλύτερα αν το όχημα είχε εμπλακεί σε ατύχημα, ενώ θα εξεταστεί και η κατάσταση των αναλώσιμων ανταλλακτικών (δίσκοι, τακάκια κλπ.), κάτι που μπορεί να φέρει και την ανάλογη έκπτωση στην τιμή. Στο συνεργείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ο αναλυτής καυσαερίων, ελέγχοντας πολλά υποσυστήματα του κινητήρα μέσα σε λίγα λεπτά.

6. Εννοείται πως μπορεί γίνει και μια οπτική εξέταση του αυτοκινήτου για τυχόν σκουριές, γρατσουνιές, περίεργα μη-εργοστασιακά βαψίματα που δηλώνουν στην καλύτερη περίπτωση ένα μικρό ατύχημα. Αν ένα αυτοκίνητο δεν φαίνεται καλό και προσεγμένο πιθανότατα δεν είναι τίποτα από τα δύο! Δεν πειράζει, θα βρεθεί άλλο, η βιασύνη είναι κακός σύμβουλος σε αυτές τις περιπτώσεις.

Αν όλα τα προηγούμενα τηρηθούν κατά γράμμα θα μειωθεί σε μεγάλο ποσοστό η πιθανότητα μιας απάτης. Για ακόμη μεγαλύτερη σιγουριά όμως, πρέπει να γίνει οπωσδήποτε ένα πλήρες σέρβις με την αγορά του μεταχειρισμένου, ενώ καλό θα ήταν να κρατηθεί στην άκρη ένα μικρό κομπόδεμα για πιθανές επισκευές.

Σοφό είναι επίσης να μην πιέζει κάποιος την τύχη του. Η αγορά αυτοκινήτου δεκαετίας με πάνω από 200.000 χιλιόμετρα είναι πιθανότερο να καταλήξει προβληματική παρά το αντίθετο. Καλές περιπτώσεις είναι αυτοκίνητα με λιγότερα από 4 ή 5 χρόνια χρήσης, καθώς έχουν χάσει μεγάλο μέρος της αρχικής τους αξίας αλλά όχι και του ωφέλιμου χρόνου λειτουργίας τους.

Του Ραξή Επιτρόπου MEng, Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων

Εκπαιδευτή Οδηγών Σχολής GO

Email: repitropou@hotmail.com

Website: www.schoolgo.gr

Το βρήκες ενδιαφέρον; Μοιράσου το:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrDigg thisShare on VKShare on RedditPrint this pageEmail this to someone

Σχόλια αναγνωστών

comments

Leave a Reply